به گفته وي سهميه خودروهاي سواري بنزيني و دوگانه سوز شخصي ماهيانه 60 ليتر، موتورسيکلت ها 25 ليتر، تاکسي بنزيني 500 ليتر، دوگانه سوز و ال پي جي سوز 200 ليتر، آژانس (بنزيني 300 ليتر)، دوگانه سوز و ال پي جي سوز 200 ليتر، است و همچنين سهميه بنزين مسافربر شخصي دوگانه سوز و ال پي جي سوز نيز 200 ليتر است.
وي ادامه داد: سهميه وانت بنزيني نوع ماهيانه 200 ليتر، وانت دوگانه سوز 100 ليتر، بنزيني نوع دو 400 ليتر و دوگانه سوز نوع دو نيز 200 ليتر است. همچنين کاميون و کاميونت بنزيني نيز هم اکنون ماهيانه 400 بنزين يارانه اي خواهند داشت که در اين ارتباط سهميه خودروهاي دوگانه سوز در اين گروه 200 ليتر خواهد بود.
وي افزود: موضوع ساماندهي وانت بارها به عنوان يکي از خودروهايي که روزانه 15 تا 17 ميليون ليتر سهميه بنزين مي گيرند، هدف گذاري شده است.
رويانيان با بيان اينکه در حال حاضر يک ميليون و 700 هزار وانت بار در کشور تردد مي کنند،اظهار داشت: تا کنون بيش از 250 هزار وانت که شغل جابه جايي بار و کالا دارند، شناسايي نشده اند.
مشاور رئيس جمهور و رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت به دارندگان وانت بار هشدار داد تا هر چه سريعتر به سايت وزارت کشور و وزارت راه مراجعه و در سامانه اي که جهت شناسايي وانت بارها پيش بيني شده است، ثبت نام کنند.
رويانيان تصريح کرد: در صورتي که صاحبان وانتبارهايي که شغل آنها جابجايي کالاي مورد نياز مردم است، در سايتهاي مربوطه ثبت نام نکنند از امتيازات و حمايتهاي دولت در قالب هدفمند کردن يارانهها محروم خواهند بود.
وي با اشاره به اينکه ساماندهي وانتبارها براي ساماندهي نظام مديريتي حمل کالا مراحل نهايي خود را طي ميکند، ادامه داد:بر اين اساس تمام صاحبان اين نوع وانتبارها تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار ميگيرند و از حمايتهايي مانند مشوقهاي تعويض خودرو، دريافت وام بدون بهره و يا پرداخت يارانه قيمتي برخوردار ميشوند.
رويانيان با اشاره به اينکه مالکان وانتبارها تا 15 مهرماه فرصت دارند در سايتهاي مربوط ثبت نام کنند،گفت: اگر وانت بارها نتوانند در مدت زمان تعيين شده وارد نظام مديريتي حمل کالا شوند ضمن حذف امتيازات براي آنها مشکلات ديگري نيز به وجود مي آيد.
مشاور رئيس جمهور و رئيس ستاد مديريت حمل و نقل سوخت يکي از روشهاي شناسايي وانت بارهايي که شغل واقعي آنها حمل و نقل کالا و بار است را پوشش بيمه تامين اجتماعي آنها عنوان کرد و گفت: هم اکنون يکي ازعوامل بسيار تاثيرگذار بر افزايش قيمت کالا و خدمات، حاملان بار و وانت بارها هستند به نحوي که هم اکنون بيش از يک و نيم تا 2 ميليون نفر راننده و خودرو در سطح کشور به حمل و نقل کالا و مسافرمي پردازند.
رويانيان همچنين در خصوص وضعيت آژانسهاي کرايه خودرو گفت: براساس تصميم دولت آژانسها کماکان در تابعيت نظام صنفي و زير نظر وزارت بازرگاني باقي مي مانند و فعلا تحت پوشش شهرداري ها قرار نمي گيرند.
وي از صدور 220 هزار کارت سوخت براي آژانسهاي سراسر کشور خبرداد و تصريح کرد: در حال حاضر برخي از دارندگان اين کارتها به صورت نيمه وقت کار مي کنند که لازم است تا با ساماندهي، بهره وري آنها افزايش يابد، ضمن اينکه بايد تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي هم قرار گيرند.
وي اضافه کرد: در همين حال، آژانسها نيز بايد سامانه مديريتي خود را متحول کنند، در غير اين صورت سياست حمايتي دولت از آنها کاهش مي يابد.
رويانيان با اشاره به اينکه از طريق اصلاح نظام مديريتي، ظرفيت تاکسيها و اتوبوسها 30 تا 40 درصد قابل افزايش است، گفت: کنترل قيمتها به عنوان يک وظيفه ملي، ديني و شرعي براي وزارت بازرگاني و سازمان تعزيرات حکومتي، شهرداريها، وزارت کشور و وزارت راه مطرح است.
وي ادامه داد: با دستور رئيس جمهور به وزير بازرگاني، وظيفه کنترل قيمت آژانسها و وانتها به عهده وزارت بازرگاني است و کنترل قيمت حمل و نقل کالا و مسافر در جادهها نيز به وزارت راه و سازمان راهداري و حمل و نقل ابلاغ شده است.
مشاور رئيس جمهور و رئيس مديريت حمل و نقل و سوخت تاکيد کرد: اين دستگاهها موظفند طي يک هفته برنامه خود را اعلام کنند و ما نيز پس از آن، نحوه نظارت بر انواع قيمتها و خدمات را به مردم اعلام خواهيم کرد.
رويانيان با بيان اينکه بزرگترين دغدغه دولت، مهار و کنترل قيمتها است، تصريح کرد: در اين جهت کميتهاي براي تعيين نرخها و قيمتها تشکيل شده است.
مشاور رئيس جمهور و رئيس مديريت حمل و نقل و سوخت همچنين از برگزاري جلسه اي با شهرداران کلانشهرهاي کشور طي روز جاري خبر داد و با بيان اينکه از طريق افزايش بهره وري مي توان ظرفيت جابه جايي مسافر توسط تاکسي ها و اتوبوس ها را در شرايط فعلي 30 تا 40 درصد افزايش داد، افزود: با اصلاح نظام مديريتي ظرفيت ناوگان حمل و نقل بالا مي رود.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت سهم حمل و نقل در سبد هزينه خانوار را 12 درصد دانست و با بيان اينکه از اين ميزان 2 درصد مربوط به سوخت است، بيان داشت: هر فرد در دهکهاي پايين ساليانه رقمي بين 20 تا 240 هزار تومان براي کرايه آژانس هزينه مي کند که در اين ارتباط هزينه متوسط افراد براي تاکسي ها نيز حدود 100 هزار تومان برآورد شد.
وي همچنين هزينه ساليانه استفاده از اتوبوس را براي دهکهاي پايين به صورت متوسط 10 هزار تومان اعلام کرد./122
انتهای پیام/